Rehberlik Tanımı ve Amacı

09-03-2023

 

 

 

 

 

 

 

 

AMAÇ

Rehberlik Servisimizin öncelikli amacı, "önleyici ve gelişimsel rehberlik" yaklaşımı ile tüm öğrencilerimizin gelişim gereksinimleri doğrultusunda psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinden yararlanabilmelerini sağlamaktır. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Birimi, öğrencilerin, psiko-sosyal ve bilişsel gelişim sürecini destekleyerek çocuğun-ergenin kendini tanımasını, farkındalık düzeyini arttırmasını, çevresiyle güvenli ve olumlu ilişkiler kurabilmesini, yetenek-ilgi alanlarını keşfetmesini sağlayıcı ve akademik başarı gelişimini destekleyici çalışmalar yapar. Şehit Üsteğmen Ahmet Konuksever Ortaokulu Rehberlik Servisi olarak bu amaçlar doğrultusunda hafta içi her gün 08.40-15.20 saatleri arasında çalışmalarımızı yürütmekteyiz.

 REHBERLİK NE DEĞİLDİR?

·         Psikolojik Danışma ve Rehberlik, bireye tek yönlü olarak doğrudan doğruya yapılan bir yardım hizmeti değildir.

·         Psikolojik Danışma ve Rehberliğin temelinde bireye acımak, onu kayırmak, her sıkıntıya düştüğünde ona kol kanat germek gibi bir anlayış yoktur.

·         Psikolojik Danışma ve Rehberlik, bireyin sadece duygusal yönüyle ilgilenmez.

·         Psikolojik Danışma ve Rehberlik, bir disiplin görevi değildir, yargılamaz ve ceza vermez.

·         Psikolojik Danışma ve Rehberlik, her türlü problemi hemen çözebilecek sihirli bir güce sahip değildir.

·         Psikolojik Danışma ve Rehberlikte kullanılan tüm yöntem ve teknikler amaç değil sadece birer araçtır.

·         Psikolojik Danışma ve Rehberlik, akıl ve öğüt vermek veya birey karar veremediğinde onun yerine karar vermek değildir.

·         Psikolojik Danışma ve Rehberlik sadece sorunu olan bireylere yönelik değildir.

REHBERLİĞİN İLKELERİ

            Rehberlik hizmetlerinin sağlıklı bir şekilde yürütülebilmesi için bu hizmetlerle yakından ilişkili olan herkesin (aile, öğretmen, yöneticiler, uzman vs.) ortak bir rehberlik anlayışına sahip olması gerekir. Rehberlik ilkeleri ortak bir anlayışın temelini oluşturmaktadır. Bu nedenle her şeyden önce rehberlik hizmetleri yürütülürken esas alınacak ilkelerin bilinmesi gerekmektedir. Şehit Üsteğmen Ahmet Konuksever Ortaokulu Rehberlik Servisi olarak bizim de temel aldığımız bu ilkeler aşağıda sıralanmıştır.

·         Rehberliğin temelinde insan hak ve sorumluluklarıyla ilgili demokratik ve insancıl bir anlayış vardır.

·         Rehberlik bireye dönüktür ve onun değerine önem verir.

·         Rehberlik hizmetlerinde gönüllülük esastır.

·         Rehberlik hizmetleri öğrenci ile ilgili herkesin ortak bir anlayış ve iş birliği içinde olmasını gerektirir.

·         Rehberlik hizmetleri tüm öğrencilere yöneliktir.

·         Rehberlik hizmeti bireyi her yönüyle tanımayı gerektir.

·         Rehberlik hizmetlerinde gizlilik esastır.

·         Rehberlik hizmetleri her okulun kendi amaç ve ihtiyaçlarına göre şekillenir.

·         Rehberlik hizmetleri planlı, programlı, örgütlenmiş bir biçimde ve profesyonel düzeyde sunulur.

·         Rehberlik hizmetleri eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır.

·         Rehberlik, hayat boyu yararlanılabilecek bir hizmettir.

·         Rehberlik hizmetlerinde birey kendi potansiyelini kullanır ve sorumluluğunu alır.

REHBERLİĞİN TARİHİ GELİŞİMİ

Rehberlik çalışmalarının temeli ABD' de atılmıştır. 1908 yılında Frank Parson "Boston Meslek Bürosu" nu kurarak bireylerin ilgi ve yeteneklerine uygun meslek seçmelerine yardımcı olmaya başlamıştır. Bu anlamda dünyada ilk rehberlik çalışmaları "mesleki rehberlik" kapsamındadır. 1913 yılında ise rehberlik hizmetleri eğitim sistemine dâhil edilmiştir. Ülkemizde ise rehberlik, bir kavram olarak eğitim sistemimize 1950' lerde girmeye başlamıştır. Bu tarihten itibaren rehberlik hizmetleriyle ilgili gelişmeler aşağıdaki gibidir:

·         İlk kez 1953-1954 yıllarında Gazi Eğitim Enstitüsü Pedajoji ve Özel Eğitim bölümleri ders programlarına Rehberlik dersi konulmuştur.

·         1955' te Ankara Demirlibahçe İlköğretim Okulu' nda ilk Rehberlik Merkezi açılmıştır.

·         Aynı tarihte İstanbul' da ve 1956 yılında Ankara' da Deneme Lisesinin ders programları rehberliği esas alan bir eğitim anlayışıyla hazırlanmış ve uygulanmaya geçilmiştir.

·         1959 yılında İstanbul ve İzmir' de, daha sonra ise diğer illerimizde Rehberlik ve Araştırma Merkezleri açılmıştır.

·         1960' tan sonra ülkemizde planlı kalkınma dönemi başlamış ve rehberlik konusu ilk kez 7. Milli Eğitim Şurasında ele alınmıştır.

·         Milli Eğitim Şurasında rehberliğin çeşitlendirilmesi ve 9. Milli Eğitim Şurasında ortaöğretim birinci sınıfın (lise 1) yöneltme sınıfı olması yönünde kararlar alınmıştır.

·         MEB 1970-1971 yıllarında 24 okulda rehberlik uygulamalarını başlatmıştır ve 1974-1975 yıllarında bütün orta dereceli okullarda rehberlik çalışmaları resmen uygulanmaya başlamıştır.

·         Ülkemizde rehberlik hizmetleri ile ilgili olarak 1980'de Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü kurulmuştur.

·         Rehberlik hizmetlerine ilişkin en son düzenleme 2017 yılında Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği ile yapılmıştır.

           10-12-2017



Kaynak: https://sehitustegmenoo.meb.k12.tr/icerikler/sehitustegmenahmetkonukseverortaokulurehberlikservisi_4010624.html
Yazdır

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin



  Beğen | 0  kişi beğendi